• Sitemap
  • Nieuwsbrief
  • Home

Bananenoorlog in supermarkten

 

Albert Heijn heeft eind februari 2014 een bananenoorlog ontketend met rivaal Jumbo. Jumbo trok afgelopen in paginagrote advertenties de aandacht van de Nederlandse bananeneter.
Daarin werd gestunt met 1 kilo bananen voor 99 cent.
Albert Heijn haakte aan met ook een zak bananen voor hetzelfde bedrag.
Toch wil een woordvoerster van het Zaanse bedrijf het geen prijzenslag noemen. „Wij brengen ons totale bananenassortiment onder de aandacht”, zegt een woordvoerster van de supermarktketen. „Van goedkoop tot biologisch. Daarnaast zijn al onze bananen voortaan voorzien van het Rainforest Alliance-keurmerk.”
 

Sector in paniek

Volgens merkenstrateeg Paul Moers, die jarenlang aan het hoofd stond van de agf-afdeling van Albert Heijn, laat de stap van het Zaanse bedrijf zien dat de supermarktsector in paniek is, omdat de groei uit de branche verdwenen is. De Jumbo wil laten zien dat ze lef hebben. Dan kan Albert Heijn stil blijven zitten en het over zich heen laten komen, maar AH moet wat. De marktleider staat zelf loodzwaar onder druk en voor het eerst sinds jaren marktaandeel heeft de keten marktaandeel verloren. Er is reorganisatie aangekondigd. Mensen zijn uit hun functie ontheven. Het gaat er keihard. Tevens is aangekondigd dat uitbreiding in Duitsland op een laag pitje wordt gezet, omdat ze eerst de oorlog in Nederland willen winnen."
 

Fel gevecht

De reactie van Albert Heijn betekent volgens Moers dat Jumbo succes heeft. „Opvallend is dat AH laat reageert, maar goed, ze laten niet over zich heen lopen. Toch is het opmerkelijk dat juist de banaan is uitgekozen voor een fel gevecht. Op bananen wordt goed verdiend, het is een erg winstgevend product. Die winstbijdrage zal nu verdwijnen. Maar Albert Heijn wil even laten zien wie de baas is. Aan de ene kant door het prijssignaal van 99 cent; aan de andere kant door het hele assortiment aan te prijzen. Maar het zal niet de laatste slag zijn tussen de twee ondernemingen. Die gaat nog wel even door.”