• Sitemap
  • Nieuwsbrief
  • Home

Slimme zelfscanner communiceert met klant

Nadat er in de jaren negentig van de vorige eeuw al voorzichtig mee is geëxperimenteerd, begon de zelfscankassa rond 2003 in de Nederlandse supermarkten terrein te winnen. Een ‘revolutie in de supermarktwereld’, een ‘wapen in de strijd tegen stijgende loonkosten’.

De voorspellingen waren optimistisch. Binnen vijf jaar zou de helft van het kassapersoneel overbodig geworden zijn.

Elf jaar later blijkt dat allerminst het geval.

Klanten kunnen bij slechts een beperkt deel van de supers hun boodschappen zelf scannen. Zelfs in nieuwe supermarkten wordt niet altijd een zelfscansysteem ingevoerd.
Wel zijn er talloze toepassingen te bedenken die voor supermarkten en/of klanten interessant zijn bij zelfscanning. Via de scanner of gsm kunnen winkels de klant een aanbieding sturen voor een artikel dat verderop ligt. Uit onderzoek is bekend dat klanten vaker ingaan op reclame wanneer ze er even over na kunnen denken, dan wanneer ze er pas bij het schap mee worden geconfronteerd. Op diezelfde manier kunnen supermarkten de routing beïnvloeden.

Stuur vlak voordat de klant bij de kassa is bijvoorbeeld een aanbieding voor een artikel dat aan het begin van de winkel ligt. Als hij terugloopt, is de kans groot dat hij onderweg weer nieuwe artikelen in het karretje legt. Een slim systeem onthoudt welke artikelen de klant koopt en wanneer. Bij het wijnschap kan de scanner vragen: heb je nog borrelnootjes nodig? De mogelijkheden zijn eindeloos.

Zo krijgen klanten in de Albert Heijn supermarkt tijdens het winkelen productinformatie over de gescande Bonusaanbiedingen.

 

Bron:

Basis: Artikel 'De zelscanrevolutie is uitgebleven' uit Dagblad De Limburger 15 augistus 2014